قائمة المدونات الإلكترونية

الخميس، 11 نوفمبر 2010

اسم مش على مسمى ... !!!

منطقه وادي القمر ... 
               منطقه وادي القمر بالاسكندرية فعلا اسم مش على مسمى فهي كما وصفت من قبل ( ممر العذاب ) .... منطقه وادي القمر لا نعرف هل هي منطقه سكنيه تصلح للكائنات الحية ام هي منطقه صناعيه ... !!
       وادي القمر هي من اكتر المناطق تلوثا ف الاسكندريه و ربما بــ - مصر كلها في منطقه واحده فيه مصنعين اسمنت و شركه بترول و مصنع الحديد و الصلب .. اعتقد مفيش مصدر تلوث اكتر من كده .. !!
  مش قادره اتخيل ازاي ناس عايشه هناك ... بيتنفسوا ازاي ... بياكلوا اكلهم ازاي .. طيب الميه  اللي بيشربوها ... طب اللي شغالين ف المصانع ديه ... والناس اللي حوالين المنطقه ديه كلها ... ده احنا بس مجرد ما بنعدى ادامها ف مواصلات تطلع المناديل و نسمع اللي بيكح واللي بيعطس ..... مش عارفه اقول ايه ... !!!!!!!!!!!!!!!! ديه المباني من بره سوداااااا الشجر الاخضر ( المفروض يعني ) لونه اسود .. امال صدور الناس ديه عامل ازاي .. طيب فيه اهتمام من المسئولين .. اكيد لا زي ما هما بيقولوا على يايجيبوا بيوت للناس ديه بعيد عن هنا او ينقلوا المصانع ديه في مناطق فاضيه مفيهاش سكان ...ولكن لا حيــــــاه لمن تنادي ....
    ومن حديث مجله الاسكندرية الي وكيلة وزاره شئون البيئة أ.د منى جمال الدين قالت : 
تم التفتيش على شركة سيسكوترانس للتصدير ومقاولات النقل البحرى  بتاريخ 9/5/2010 قد تم إجراء تفتيش على الشركه وقد جاءت نتائج التفتيش على النحو التالى :
- تبين وجود تشوينات من الكلنكر فى ساحة رقم (1) وهى الساحة المواجهة للمنطقة السكنية وذلك بارتفاع يتراوح بين 4 إلى 6 متر حيث قيام اللوادر بتحميل الكلنكر على السيارات.
- وبالسؤال عن سبب عدم وجود رشاشات فى الوقت الحالى بساحة التشوين فقد تبين قيام الشركة بتركيب القواعد الخرسانية الخاصة بمشروع الرشاشات الجديدة بعدها سوف يتم تركيب الرشاشات لكى يصل اجمالى عدد الرشاشات إلى عدد 125 رشاش على أن يتم الإنتهاء من تركيب هذه الرشاشات بعد شهر من تاريخه.
- تم قياس تركيز الجسيمات الصدرية القابلة للإستنشاق ) (PM10) وذلك فى ساحة تشوين الكلنكر أثناء قيام اللوادر بتحميل الكلنكر على السيارات. وقد جاءت النتائج أعلى من الحدود المسموح بها فى القانون رقم (4) لسنة 1994 والمعدل بالقانون رقم (9) لسنة 2009.
- تم تحرير محضر بالمخالفات البيئية وذلك على النحو التالى:
- مخالفة أحكام المادة 43 من القانون والمادة 45 من اللائحة التنفيذية لعدم قيام المنشأة بالتحكم فى تسرب وانبعاث ملوثات الهواء داخل بيئة العمل.
- بدأت الشركة بالفعل فى تركيب جزء من الرشاشات وجارى استكمال عملية التركيب.

  ديه احصائيات شركه واحده من الشركات الكتيره اللي موجوده ف المنطقة ... تعالوا نتخيل كل لما نجمع احصائيات الشركات ديه كلها .... !!!! ولا تعليق ..........
 وفي ظل الحديث عن التغيرات المناخيه و اثارها و الخطوره اللي تهدد العالم .... اعتقد ان منطقة وادي القمر من اكثر المناطقي بــ- - مصر التي تشارك في احداث تلوث بيئي بقدر كبيـــــــــــر ... !!!!!!!!!
الدخان المتصاعد من احد الشركات بوادي القمر

حريق شركه البترول بوادي القمر و فزع اهالي المنطقه والعاملين بها ..

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق